Het gaat nou opschieten, over ruim een maand loopt het project af en moet er een werkend en realistisch prototype komen samen met het businessmodel. We zijn druk bezig in Nederland en in Bangladesh om een zo goedkoop mogelijke luier te ontwerpen en een plan te bedenken om deze luier te introduceren in Bangladesh.
Nederland
Schetsen, schetsen en nog meer schetsen. Een luier ontwerpen die de Bengaalse moeders snappen en geschikt is voor meerdere maten, is zo makkelijk nog niet. Uit de evaluaties met de modellen in Bangladesh bleek dat het concept met klittenband (de Sticky) het best werd begrepen en het meest praktisch was. Op dit moment zijn we dit concept verder aan het uitwerken. Er is gebleken dat de moeders het principe van een touwtje aantrekken om iets strakker te krijgen, niet snappen. Daarnaast snappen ze ook niet dat de luier bij de lies strak moet zitten om lekkage te voorkomen. De hoofdvraag voor ons is dus ook: Hoe zorg je ervoor dat de luier goed passend is, dat de moeders het verstel mechanisme snappen en het ook gebruiken?
Naast het broekje (omhulsel) is ook onderzoek gedaan naar het materiaal van de inlegger. De Dhaincha, de plant die in Bangladesh groeit, is gemalen en het absorptievermogen is getest. Het materiaal blijkt goed te werken. De volgende stap is om dit materiaal te verwerken in een luiervorm. Nog genoeg te doen dus, maar gelukkig is het allemaal interessant.
Bangladesh
In Bangladesh zijn de concept evaluaties afgerond. Het team heeft de moeders op verschillende dagcentra de verschillende luiers laten uitproberen en naar hun mening gevraagd. Hier zijn een aantal interessante punten uitgekomen en het heeft geleid tot een conceptkeuze, de Sticky, die nu verder uitgewerkt gaat worden.
Weer terug in Dhaka heeft het team de zesde editie van de Social Business Day bijgewoond. Dit event wordt ieder jaar georganiseerd door het Yunus centrum, opgericht door Nobelprijswinnaar van de vrede en oprichter van internationaal microkrediet bank Grameen, professor Yunus. De dag heeft ons ideeën opgeleverd over hoe we de moeders nog beter bij het hele systeem kunnen betrekken, en hoe we een business model kunnen opstellen waar iedereen beter van wordt.