Sinds de vorige update is er erg veel gebeurd in Okana. Het einde van de bouw van de pavilions is in zicht en bijna alle meubels zijn gemaakt. Dit had nog wel wat voeten in aarde en het koste aardig wat regelwerk. Aangezien de twee initiatiefnemers in Nederland zijn is het voor hen van belang dat we alles goed in de gaten houden en controleren. Dit bleek ook goed te zijn, aangezien er wat problemen waren met de kleur van het gebouw en de community space buiten. Dit hebben we gelukkig kunnen oplossen waardoor dit nu allemaal tot in de puntjes verzorgd is.
In de meubelmakerij waren vooral problemen met de levering en de voorraad. Er bleken te weinig schroeven te zijn en een week later was ook het hout op! Aangezien je hier helaas niet even naar de bouwmarkt kunt betekende dit een stil liggende werkplaats voor een week. Gelukkig was er daarna weer volop hout waardoor er hard gewerkt kon worden om alles af te krijgen voor de deadline.
Daarnaast zijn de bedenkers van de BamGoo ook twee weken langs geweest om een tweede prototype te maken en de markt te onderzoeken. We zijn begonnen met een vergadering om ze helemaal bij te praten over het onderzoek wat we gedaan hebben en onze conclusies te bespreken. Tijdens deze bespreking werd het al snel duidelijk dat het originele design met 12 zakken veel te duur zou zijn voor onze relatief arme doelgroep. Na wat brainstormen en ontwerpen zijn we tot een nieuw design gekomen, waarbij de productiekosten veel lager lagen.
Aangezien we in de toekomst meerdere BamGoo’s willen verkopen en daarvoor bamboe nodig hebben zijn we op bezoek gegaan bij de bamboefarm. Dit was een 2 uur durende rit door prachtige gebieden met adembenemende uitzichten. De bamboefarm had verschillende soorten bamboe en ook uiteenlopende dikten. In samenspraak met de eigenaar hebben we twee typen bamboe gekocht om ons prototype mee te bouwen. Aangezien we ook een fiets nodig hadden zijn we naar Kisumu gegaan om verschillende dealers te bezoeken. We hebben uiteindelijk een fiets gekocht die we hier het meest tegenkwamen, aangezien we dan zo dicht mogelijk bij de doelgroep aansluiten.
Zoals bij elk prototype waren er wat dingen die veranderd moesten worden. Tijdens het bouwen kwamen we er al snel achter dat de gekochte epoxy niet hard genoeg werd. Ook na het toepassen van de epoxy in combinatie met een soort matjes kregen we nog steeds niet de juiste sterkte. Daarnaast merkten we dat de kleinere bamboe delen konden bewegen ten opzichte van de hoofdpaal. Dit hebben we opgelost door middel van een grote bout door beide palen, waardoor het een erg solide geheel werd. Ten slotte hebben we een aantal manieren van knopen geprobeerd en kwamen we tot de conclusie dat de Japanse manier van knopen de beste trade-off had tussen materiaal gebruik en sterkte in combinatie met een andere soort lijm. Bij het bevestigen van het frame op de fiets kwamen we erachter dat de klemmen in de weg zaten voor de remmen. We hebben wat metaal van de voorste klem geslepen, waardoor er net voldoende ruimte voor de rem bleef en we de BamGoo konden bevestigen.
Nadat het tweede prototype gemaakt was hebben we het prototype uitvoerig getest. Het frame was uitermate sterk en gaf geen krimp. Er zat speling op de klemmen, maar dit was op te lossen door de het draaipunt vast te lassen. Na de testfase was het tijd om het prototype te presenteren aan de board van de NGO. Tijdens deze eerste kennismaking hebben we onszelf voorgesteld en besproken wat er van elkaar verlangd wordt. Na de presentatie van de BamGoo was iedereen erg enthousiast en positief. De board dacht dat het misschien wel handig was om de voorkant iets in te korten in verband met kleine straatjes, dus dat is iets voor de het volgende prototype. Een van de boardmembers is zelfs zo enthousiast dat hij er een wil kopen!
Als je regelmatig op de hoogte gehouden wilt worden like dan onze Facebook pagina Kickstart Okana!