Het team is nog steeds verspreid. Eén duo (Misja en Sabrin) is namelijk in Nederland en één duo (Ruddy en Marjorie) in Bangladesh. Misja en Sabrin zijn bezig met het uitwerken van de drie concepten. Ruddy en Marjorie richten zich op het businessmodel en het verhaal naar de investeerders. Ze zijn het reeds opgestelde model aan het evalueren in Bangladesh.
Nederland
Ons idee: De luier bestaat uit een inlegger en een omhulsel (het broekje) die zorgt dat de inlegger op zijn plaats blijft. De inlegger is biologisch afbreekbaar en wordt weggegooid na gebruik. Het omhulsel is herbruikbaar en zorgt, naast het positioneren van de inlegger, ervoor dat de luier goed aansluit en lekkage voorkomt.
De luier krijgt eindelijk vorm door het maken van verschillende luier modellen (zes in totaal). Door het maken van deze modellen word je geforceerd om over alles na te denken en keuzes te maken. Vooral de maatvoering kwam hierin terug en het gebruik van de luier. Maatvoering: Hoe maak je een luier geschikt voor een grote groep kinderen zodat de luier lang meegaat? Gebruik: Hoe wordt de inlegger in het omhulsel (broekje) geplaatst? Hoe wordt de luier schoongemaakt? Hoe wordt de luier aan-en uitgedaan?
Wij hadden 2 doelen met de modellen. Ten eerste wilden we kijken of onze ideeën wel werken in de praktijk. Op papier ziet het er vaak goed uit, maar in het echt blijkt het vaak helemaal niet te werken. Tijdens het naaien zijn er dus al aanpassingen gedaan! Het tweede doel is om het gebruik van de luier te evalueren in Bangladesh met de gehandicapte kinderen en hun moeder. Bijvoorbeeld: in een van onze concepten hebben we een sluiting met touwtjes. Maar weten moeders in Bangladesh wel hoe je moet strikken? Zij dragen daar vaak geen schoenen, laat staan met veters. Er zijn zeker meer zaken die wij heel gewoon vinden, maar de moeders niet kennen.
De belangrijkste vraag is welke aspecten in de modellen de moeders goed vinden en welke slecht. En je hoopt natuurlijk dat er verrassende resultaten uitkomen. Ideeën waarvan wij overtuigd zijn dat ze goed zijn, kunnen ze afkraken, terwijl ideeën waar wij geen vertrouwen in hebben, kunnen ze weer fantastisch vinden, misschien zelfs met redenen waar wij nooit aan hadden gedacht.
De luier modellen zijn deze week meegenomen naar Bangladesh om ze daar te evalueren.
Bangladesh
Marjorie en Ruddy zitten er nu twee weken. In de eerste week zijn er een aantal grote Bengaalse bedrijven bezocht met betrekking tot ons project. Daarbij is ook een bedrijf bezig om een bio-afbreekbaar maandverband in Bangladesh te introduceren. Dit gaat gepaard met een educatie programma voor schoolmeisjes die meer informatie krijgen over menstruatie. Aangezien dit een grote groep is, ziet dit bedrijf de noodzaak om een bio-afbreekbaar maandverband te hebben. Ze beschikken over een bepaalde techniek die wij eventueel kunnen gebruiken voor ons project. Een mooie kans dus! Ook bestaat Niketan, onze opdrachtgever, nu precies 20 jaar! In 1995 is Antoinette Thermoshuizen begonnen met haar pionierswerk: het introduceren van verzorgingscentra voor gehandicapten in Bangladesh. Een hele grote uitdaging met een geweldig resultaat. Het team in Bangladesh is bezig om een cadeau te geven voor Niketan. Maar wat dat is, blijft nog even geheim.