De afgelopen 3 weken hebben we in Okana doorgebracht, een klein dorpje dichtbij Kisumu in West-Kenia waar het project volgend jaar zal worden gebouwd.
Op het land van de NGO ‘Sustainable Rural Initiatives’ sliepen we in een lemen hutje met een golfplaten dak, onder een goede klamboe wat het gelukkig comfortabel heeft gemaakt. Er waren zoveel insecten, gekko’s en vleermuizen dat we elke avond vroeg naar bed gingen en met zonsopgang onze dag begonnen. Ons hutje representeerde de traditionele architectuur van de omgeving. Eucalyptus palen worden in de bodem geplaatst, waartussen kleinere balken worden bevestigd die het frame vormen voor de wandvulling dat bestaat uit een mengsel van het lokale bodemmateriaal. Ons verblijf was midden in het regenseizoen, wat inhield dat het binnen en buiten warm en vochtig was en dat het dagelijks rond 5 uur in de middag ging regenen. Er was geen water op de terrein, maar gelukkig stond er een grote tank waarin het regenwater werd opgeslagen zodat we met kleine emmers water konden halen om te koken en te douchen.
Elke dag gingen we op pad met een medewerker van de NGO en op die manier kwamen we in contact met de lokale bevolking en cultuur. Bij elk huis mochten we binnen een kijkje nemen en we hebben veel leraren, schoolkinderen, lokale boeren en vrouwen gesproken en het dorpshoofd ontmoet. Alle dorpsbewoners waren heel geïnteresseerd en nieuwsgierig naar onze plannen.
We beseften ons dat de mensen op een hele andere manier denken en veel aannemen zoals het is, zonder de achterliggende redenen te onderzoeken. Dit gebeurd vaak omdat er geen toegang is tot achterliggende kennis, wat als gevolg heeft dat ze voor alles wel een andere oplossing weten te bedenken.
Het waren drie geweldige weken die ervoor hebben gezorgd dat we een inzicht hebben gekregen in het leven van de lokale bevolking, de bouwmaterialen, de doelgroep en de functies voor ons gebouw. In heel Okana is er tot nu toe geen toegang tot internet en de meeste mensen weten niet hoe ze met een toetsenbord om moeten gaan. De regering heeft plannen ict-lessen op te nemen in het lesprogramma van middelbare scholen maar het is onbekend wanneer dit zal gebeuren en de scholen beschikken niet over ruimtes voor computers. In het nieuwe gebouw komen ict-functies waar docenten zullen worden opgeleid en schoolkinderen op jonge leeftijd in contact kunnen komen met ict en boeken.
Met alle ervaringen en nieuwe inzichten gaan we de komende tijd verder werken aan ons project!