Na onze ontmoeting met de board van Sustainable Rural Initiatives (SRI), waar we ons prototype van de BamGoo hebben getoond, hebben we in de weken daarna ons BamGoo project afgerond. We bouwden een nieuw prototype die voldeed aan de verbeteringen die de board opperde, zoals het verkleinen van het voorrekje zodat de fiets met BamGoo ook door smalle straatjes kan manoeuvreren. We besloten om het verlies van laadoppervlak aan de voorkant op te vangen door de achterkant van de BamGoo iets te vergroten. Zo bleef de draagcapaciteit gelijk. De materialen voor het nieuwe prototype hadden we allemaal nog in ons bezit, aangezien we niet alles hadden gebruikt bij de bouw van de andere prototypes. Het nieuwe prototype was daardoor snel gebouwd.
De hoogste tijd om met onze BamGoo-bike eens naar een markt in de buurt te gaan, om reacties van de lokale bevolking te observeren. Met de fiets en de BamGoo in een tuktuk verplaatsten we ons naar de dinsdagmarkt in Ahero, een plaatsje ongeveer 20 minuten bij Okana vandaan. De lokale bevolking op de markt was erg geïnteresseerd in ons en onze BamGoo. We interviewden een aantal verkopers en maakten foto’s met producten op de fiets. We ontdekten dat veel van de verkopers ver reizen naar de markt, waardoor een fiets als transportmiddel eigenlijk geen optie is. Daarbij wilden de verkopers vaak niet meer dan 1000 shilling (ongeveer 10 euro) betalen voor een een BamGoo-constructie, terwijl het nieuwste prototype al 1500 shilling aan productiekosten heeft. Bij het laden van de fiets zagen we ook opnieuw het probleem dat de BamGoo-constructie het gewicht makkelijk kon dragen, maar dat de fiets moeite heeft met het gewicht.
In de laatste weken van december hebben we met alle verkregen informatie een analyse gemaakt van de implementatie van de BamGoo in een gebied als Okana. De conclusie is dat er een aantal omstandigheden zijn die implementatie van de BamGoo vermoeilijken. De belangrijkste factoren hierbij zijn de sterkte van de fiets, die vaak niet toereikend is voor het gewicht dat de BamGoo kan dragen, de afstand naar de verkoopmarkt, die vaak de lang is waardoor een fiets als transportmiddel geen optie is, en de kosten van de productie van de BamGoo, die nu nog te hoog zijn om echt een afzetmarkt te creëren in een onderontwikkeld gebied zoals de omgeving van Okana.
Aangezien de BamGoo niet binnen korte tijd voor inkomen voor SRI zal zorgen, hebben we naast de afsluitende BamGoo-analyse in de laatste weken van december nieuwe ideeën ontwikkeld om toch te kunnen bijdragen aan het self-sustaining maken van het nieuwgebouwde resource center op het terrein van SRI in Okana. We hebben ons flexibel opgesteld en nagedacht over opties voor het genereren van inkomen. We maakten ontwerpen voor zowel een kippenren als een cafetaria voor bij het resource center. Beide concepten lijken een inkomstenbron te kunnen vormen voor SRI. We hadden geluk dat de chairman van de organisatie, Jowi, in december het grootste deel van de tijd in Okana was. We hebben veel meetings gehad met zowel Jowi als ook de ontwerpsters van het resource center, Laura en Ellen, over onze plannen met de kippenren en het cafetaria. We lieten onze ontwerpen en onderzoek over de technische aspecten zien en kregen enthousiaste reacties. In de meetings met Jowi werd duidelijk dat de cafetaria vooral gebruikt zou gaan worden door de volunteers die bij SRI verblijven, en daarom leek de kippenren meer potentie te hebben om inkomen te generen. De week voor de kerstvakantie besloten we het overgebleven geld van de BamGoo te gaan investeren in de bouw van de kippenren. Na de kerstvakantie kon de bouw beginnen.
Met frisse energie na een geweldige kerstvakantie in Kenia startten we in januari de bouw van de kippenren. In de constructie gebruikten we bamboe, zodat het ontwerp aansluit bij het uiterlijk van het resource center en zo wordt er meer bamboe awareness gecreëerd in de regio. Het bamboe dat nog over was van het resource center konden we hiervoor gebruiken. Verder hebben we kippengaas gekocht voor de ren en hout en cement voor de constructie en fundering van het huisje waar de kippen in gaan slapen en broeden. Met hulp van de lokale werknemers hadden we het materiaal zo bij elkaar. In de drie resterende weken die we nog hadden in Okana, hebben we in rap tempo het grootste gedeelte van de kippenren afgekregen met veel hulp van lokale werknemers. Nu hoeft alleen de finishing touch nog gedaan te worden, en dan is de ren klaar om kippen te ontvangen. De hele constructie is groot genoeg voor rond de 50 kippen. Wij zullen als startkapitaal 10 kippen aanschaffen.
Met dank aan S4S hebben we de bouw van de prototypes van de BamGoo kunnen bekostigen en we waarderen de flexibiliteit die S4S heeft getoond waardoor wij met het overgebleven geld de kippenren als inkomstenbron voor SRI konden bouwen. Aankomende week gaan we de mooiste kippen uitzoeken en zullen we ze vrijlaten in onze kippenren. Een mooi einde van ons avontuur in Kenia.